I godt selskab med ’Bad Company’

I godt selskab med ’Bad Company’

Bad Boy Kaffelikør

Med cocktailpakken Espresso Martini II, har vi haft den store fornøjelse af at være i godt selskab med danske Bad Company, som har leveret en specialaftapning af deres kaffelikør, Bad Boy Coffee Liqueur.

Bad Boy Coffee Liqueur produceres i hjertet af Vesterbro med bare næver og uanede mængder af kærlighed. I modsætning til andre kaffelikører, fremstilles Bad Boy af cold brew kaffe (koldbrygget kaffe), som giver smagen stor sødme, mindre bitterhed og dyb kompleksitet. Ved at bruge cold brew brygning, udnytter man kaffebønnernes fulde aromatiske potentiale, der giver Bad Boy noter af mørk chokolade, bær og citrusfrugter. 

Kaffen er helt unikt udviklet i samarbejde med Copenhagen Coffee Lab og består af en kombination imellem kaffebønner fra Colombia og Brasilien. Begge lande er kendt for fyldige og chokolade-søde kaffebønner. Bad Boy er desuden lavet på hvedebaseret finsprit fra Trolden Bryghus i Kolding, hvilket giver likøren en mindre spids og mere afrundet smag.

 

Fun fact om Bad Boy Coffee Liqueur:

Det psykedeliske pop-art label på flasken af Bad Boy Coffee Liqueur er faktisk et billede af skaberen af Bad Company selv (Jens Lund) som lille dreng. Billedet er taget på en regnvejrsdag, hvor Jens’ mor havde bedt ham om at lege ude i regnen, så han ikke kedede sig. Det besluttede Jens selvfølgelig at gøre med et stort grin, iført Speedos og svømmebriller: ”Det er historien bag Bad Boy… Det indre barn tager en chance og tør være sit eget sjove og uregerlige jeg”, fortæller Jens.

 

Om Bad Company

Bad Boy Coffee Liqueur blev lanceret i august 2019, og siden da har kaffelikøren (med det psykedeliske pop-art label) været at finde i flere high-end cocktailbarer og -supermarkeder.

Skaberen af Bad Company, herunder sortimentet bestående af: Bad Boy Coffee Liqueur, Bad Mouth Rosé Vermouth og Bad Dog Orange Liqueur, er Jens Lund.

Med en baggrund som både bartender og barista, er spiritussens- og kaffens verden langt fra fremmed for Jens, og om kaffe og sin kaffelikør fortæller han: ”Kaffe er som vin. Magien sker ved at finde ud af, hvordan man behandler den rigtigt”. Jens maler selv sine kaffebønner for at sikre en konsistent kvalitet: ”Der er en fin balance mellem en dejlig bitter-smagende kaffe og en harsk”, fortæller han, ”Kaffe er et virkelig delikat produkt, du skal indstille dig på det og selvfølgelig justere forholdet mellem kaffe og vand”.

Fra sin tid i Copenhagen Underground Brewers, kender Jens sine kaffebønner. Alligevel har det taget op mod 100 forskellige prototyper, inden Jens fandt de helt rigtige kaffebønner – som blev en blanding mellem colombianske og brasilianske kaffebønner: ”Jeg ville udfordre kaffedrikkerne”, fortæller Jens, "Hvis du tænker over det, så er det sjovt, hvordan folk faktisk ikke forbinder kaffelikør med kaffe”. Han forklarer, at de colombianske bønner giver krop, fylde og klassisk kaffe-genkendelighed, men at det er brugen af de brasilianske kaffebønner, der adskiller oplevelsen med lettere toner som citrus og solbær.

Det er også tydeligt at mærke, at Jens fortsat har en særlig tilknytning til sin tid som bartender. Om sit forhold til barindustrien, fortæller han: ”Jeg har en massiv kærlighed til barindustrien, fordi jeg selv har været en del af den”. Og om sit valg at placere sig på lige netop Vesterbro, på trods af høj husleje, forklarer han: ”Jeg kunne spare huslejen, men så ville jeg ikke være tæt på branchen”. Og netop her, midt i branchen, - i bagrummet af en kælder på Vesterbro - står store spande med kaffeinfusioner og venter på at blive tappet til Bad Boy Coffee Liqueur.

Startskuddet på Jens’ kaffelikør-rejse udsprang af en følelse af, at alle nye spiritusser havde givet op på at udfordre Kahlua’s faste greb om markedet for kaffelikør: ”Jeg så et hul i markedet og tænkte: så er det nu! Og så besluttede jeg at hoppe ind”, fortæller Jens. Herefter har Jens stået for alt fra udvikling af smag til bygning af brandet: ”Jeg designede det med vilje helt anderledes end andre kaffelikørmærker,” fortæller han, "Det har kant og er let at huske, og hvis det fornærmer folk lidt, endnu bedre”.

 

Hvor kan man få fingre i Bad Company?

Bad Company’s produkter sælges i dag i en række forskellige specialbutikker, samt vin- og spiritusforhandlere, og så har de også deres egen webshop. Du kan smage Bad Boy Coffee Liqueur i vores cocktailpakke Espresso Martini II, hvor vi anvender kaffelikøren i en unik cold brew udgave af den klassiske Espresso Martini, inkl. agavesirup.

Husk, som medlem hos Spiritium Cocktails, bliver du automatisk en del af vores cocktailklub, hvor du får adgang til en lang række fordele hos producenter, og cocktailbarer samt særlige konkurrencer og invitationer til unikke events for ”members-only”. Her får du også en rigtig god rabat på Bad Company's webshop!

Cheers og koffeinholdige-hilsner!

Drinks

Cocktailklubben

Bliv en del af Spiritiums cocktailklub og kom med på opdagelse i en verden af lækre cocktails! Hver måned udvikles en ny, lækker og spændende cocktailpakke, med alt hvad du skal bruge til at lave 6-8 stk. ens cocktails. Cocktailpakken indeholder også cocktailkort med beskrivelse af cocktailen, opskrift og trin-for-trin vejledning, så du nemt kan lave cocktailen.

Min. 6-8 stk. cocktails

Økologiske og lokale råvarer

Leveres hver eller hver anden måned

Medlemsfordele, fællesskab og events

Ingen binding

Fri fragt